Na co mam wpływ? - nauka dystansowania się dla dzieci
Jednym z ważnych elementów dbania o
swoje zdrowie psychiczne i szczęście jest umiejętne różnicowanie tego na co
mamy wpływ od tego co pozostaje poza strefą naszego oddziaływania.
Dotyczy to zarówno obszaru naszych
przeżyć (pojawiania się emocji oraz ich przeżywania), świata myśli (przekonań i
ich wiarygodności), relacji z innymi (tego co do relacji wnosi ktoś inny oraz tego
za co ja ponoszę odpowiedzialność) oraz radzenia sobie z trudnościami i osobistego szczęścia (nieprzewidywalności zdarzeń i reagowania na nie).
Korzystając z narzędzia „Obszary
wpływu” poruszam z dziećmi temat osobistego wpływu w czterech
obszarach: przeżywania lęku, doświadczania złości, relacji z innymi oraz radzenia sobie z trudnościami.
Zestaw zawiera:
· Dwie plansze (to zależy ode mnie/to
nie zależy ode mnie) do segregowania stwierdzeń zależnie od tego, czy coś
znajduje się w naszej strefie wpływu czy poza nią.
· 40 kartoników ze stwierdzeniami (po
10 w każdej z czterech kategorii, każda kategoria oznaczona innym kolorem), które obejmują:
Lęk
Złość
Relacje
W każdej kategorii znajdują się stwierdzenia, które mówią o tym o czym
możemy decydować, co możemy ćwiczyć i zmieniać oraz takie zdania, które odnoszą
się do tego, co zależy od innych lub jest po prostu fizjologią naszego
organizmu.
Zadaniem młodego człowieka jest podzielenie stwierdzeń na takie, które
mówią o tym na co on wpływa oraz na takie, które mówią o tym co warto puścić,
aby nie marnować energii.
Przykładowo w obszarze lęku
dziecko, przy wsparciu terapeuty, dowiaduje się, że lęk przeżywa każdy
niezależnie od woli i każdy może obawiać się innych rzeczy mimo, że tego nie
chce. Zyskuje wiedzę, że w ciele zachodzą pewne reakcje niezależnie od naszej
woli, że każdemu czasem przychodzą do głowy straszne myśli, ale niezależnie od
okoliczności strach zawsze w końcu mija. Młody człowiek zyskuje czas by pomyśleć o tym, że
może nauczyć się uspokajać swoje ciało i przejmować kontrolę nad swoimi obawami
(strasznymi myślami, intensywnością emocji, reagowaniem na nie). Zadanie,
dzięki unaocznieniu obszarów podlegających i niepodlegających kontroli, może
stanowić punkt wyjścia do akceptacji lęku jako naturalnej reakcji organizmu
oraz dalszej pracy nad strategiami radzenia sobie z nim.
W obszarze radzenia sobie z trudnościami ważne jest dla mnie by pokazać, że w życiu każdego człowieka pojawiają się trudności i nieuchronnie każdy doświadcza stresu. Rozmawiam z dziećmi o tym, że czasem każdy potrzebuje drugiej szansy i tego by o siebie zadbać, a my sami możemy być dla siebie źródłem siły i troski (nie zawsze jest ktoś kto może lub chce nam to dać).
Podobną drogę przechodzę z dziećmi w odniesieniu do
pozostałych kategorii: złości i relacji, rozmawiając
o tym, że czasem, zupełnie niepotrzebnie, marnujemy dużo czasu i energii martwiąc się i
starając się zmienić coś na co nie mamy wpływu zamiast ukierunkować energię na to, co możemy zrobić dla siebie.
Narzędzie "Obszary wpływu" możecie kupić TUTAJ
Polecam,
Aleksandra Świdzikowska
Komentarze
Prześlij komentarz