„POTWORY DO SZAFY” – nowe pomysły na użycie gry w edukacji dotyczącej emocji

Gra składa się z następujących elementów: karty ze strachami (na
każdej karcie znajduje się rysunek potwora z małą ilustracją przedmiotu, którym
można go wystraszyć i przepędzić), małe kartoniki z przedmiotami, którymi
straszymy nasze potworki oraz szafa. Mechanika gry jest prosta. Odkrywamy jedną
kartę z wizerunkiem potwora, a spośród zakrytych małych kartoników szukamy
tego, który ma na sobie przedmiot, którym potwora chcemy odstraszyć. Jeśli
trzykrotnie nie trafimy na odpowiedni obrazek, pojawia się kolejny potwór.
Jeżeli mieliśmy więcej szczęścia – nasze straszydło wyganiamy do szafy mówiąc
„Do szafy, potworze!”. Ot cała filozofia!

1.
Wymyślanie imion – Zachęćmy dziecko do
wymyślenia imion dla poszczególnych potworków. Mogą to być nazwy, które
spowodują, że straszydła staną się mniej straszne, może bardziej przyjazne i
sympatyczne. Z każdym strachem można się przecież oswoić, przyzwyczaić a
czasami nawet polubić.
2.
Nie bój się potworku – Gdy już nasze potworki
oswoimy, wymyślmy z dzieckiem sposoby, dzięki którym te stworzenia przestaną
się bać przedmiotów, którymi do tej pory ich straszyliśmy. Co zrobić, by jeden
z nich nie bał się już piłek? A jak przekonać innego, że samochodziki są ok?
Oswajając czyjeś lęki, dziecko będzie się uczyło jak radzić sobie ze swoimi.
3.
Narysuj swój strach – Strachy dotyczą nie tylko
potworów spod łóżka. Zapytajmy dziecko o to, czego można jeszcze się bać? Czego
ono się boi? Zachęćmy je do stworzenia dodatkowych kart do gry, na których
narysuje swoje strachy. Wymyślcie razem, jak można te strachy pokonać i
dołączcie nowe kartoniki do gry.
4.
Czego się boisz potworku? – Straszydła z gry
boją się piłek, samochodów, lalek… Ale czy tak naprawdę sam widok samochodu tak
bardzo na nich działa? A może boją się przechodzić przez ulicę, dźwięku
klaksonu lub obawiają się, że będą miały wypadek? Wymyślmy razem, co mogą
oznaczać te przedmioty i czego tak naprawdę mogą być symbolem. Porozmawiajmy o
tych strachach, czy również są straszne dla naszego dziecka.
5. Historia rysowana – Zachęćmy dziecko do
stworzenia historyjki obrazkowej opowiadającej o nim samym radzącym sobie ze
straszydłem z obrazka (tym z gry lub stworzonym przez siebie). Obdarzenie
siebie samego odwagą i siłą w wymyślonej historii, sprawi, że będzie miało
więcej mocy, by zmierzyć się ze strachem w realnej sytuacji.
Autor: Małgorzata Bojanko
Dziękuję za garsć fantastycznych pomysłów na wykorzystanie gry!!! Bedzie swietnym punktem wyjscia w oswajaniu nie tylko nocnych syrachów:)
OdpowiedzUsuńSuper. Pozdro
OdpowiedzUsuń